تحلیل محتوای کیفی کتب درسی ریاضی در دوره ابتدایی از منظر پرورش مهارتهای فراشناختی کودکان |
کد مقاله : 1002-CNF |
نویسندگان |
امیر علمشاهی * گروه آموزشی علوم تربیتی ، آموزش ابتدایی ، دانشگاه فرهنگیان استان گلستان ، پردیس ایت الله خامنه ای گرگان |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب ریاضی پایه چهارم ابتدایی، از منظر پرورش مهارتهای فراشناختی کودکان می-باشد. نمونۀ آماری پژوهش به شیوه هدفمند از نوع موارد مطلوب و شامل محتوای کتب ریاضی پایه چهارم ابتدایی میباشد. مؤلفههای پژوهش شامل حلمسئله، نظارت فراشناختی، آگاهی فراشناختی، حافظۀ یادآوری و بازشناسی دیداری و نیز واحد تحلیل مضامین میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که مؤلفه حلمسئله که مهمترین مؤلفه مهارتهای فراشناختی میباشد به خوبی در کتب درسی بازتولید شده است. نظارت فراشناختی با اهمیتی که دارد به میزان کمتری مورد توجه مؤلفان قرار گرفته است. ازطرفی آگاهی فراشناختی به میزان خوبی مورد توجه مؤلفین و برنامهریزان درسی قرار گرفته است و دانش-آموزان در میزان آگاهی از مهارتها و دانش بیانی و روشکاری و ارزشیابی و بازنگری تقویت میشوند. مؤلفه آخر یعنی حافظۀ یادآوری و بازشناسی دیداری به همراه تمارین و اشکال بخصوصی که در کتاب درسی مطرح شده، به عنوان یک امر مهم، به خوبی مورد توجه قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: مهارتهای فراشناختی، تحلیل محتوای کیفی، مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |