تاثیر روشهای فعال تدریس، بازی، استفاده از ابزار کمک آموزشی و تکالیف مهارت محور بر یادگیری محاسبات ریاضی در دوره اول ابتدایی
کد مقاله : 1009-CNF
نویسندگان
خدیجه سادات طباطبایی *، فریده نصیری
اداره آموزش وپرورش شهرستان سمنان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر چگونگی ایجاد مهارت محاسبات ریاضی در دانش آموزان دوره اول ابتدایی می باشد . روش این پژوهش به صورت نیمه تجربی و بر اساس پیش آزمون و پس آزمون می باشد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی معلمان و دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهر سمنان می باشند که 22 مدرسه با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه «سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان» در بین معلمان توزیع گردید. همچنین آزمونی حاوی محاسبات ریاضی، متناسب با هر پایه طراحی گردید و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آزمون‌های T وابسته و T تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج تحلیل آماری بیانگر آن است که یادگیری دانش آموزان قبل و بعد از مداخله افزایش معناداری داشته است و می توان نتیجه گرفت که سطح یادگیری دانش آموزان با آموزشهای غیر مستقیم از طریق بازی، ورزش و درگیرکردن آنها در مراحل تدریس و ارتباط آموزشها به زندگی روزمرۀ آنها از طریق تکالیف مهارت محور به صورت معناداری افزایش یافته است
کلیدواژه ها
دانش آموزان، محاسبات، ریاضی، دوره اول ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده