تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم دبستان بر اساس آموزش رسانه در شهر یاسوج
کد مقاله : 1010-CNF (R1)
نویسندگان
نوروز هاشمی *، زیور فتحی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
باتوجه به شیوع بیماری کرونا و اهمیت تدریس در بسترهای فضای مجازی استفاده از رسانه های مجازی دیداری و شنیداری اهمیت زیادی پیدا کرده است. پایه پنجم ابتدایی در دوره ابتدایی پایه ای است که یادگیری دانش آموزان از عینی به سمت انتزاعی در حال تغییر است و جایگاه خاصی در این مقطع دارد. درس ریاضی با توجه به اهمیتی که در برنامه درسی مقطع پنجم ابتدایی دارد و همچنین متن و محتوای متفاوت آن، چالشهای زیای برای تدریس آن در مجازی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای متن و تصاویر کتاب ریاضی پنجم بر اساس اموزش رسانه ای سال 1399 در یاسوج بود و روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. مدل آماری پژوهش، کتاب ریاضی پنجم ابتدایی سال 1399 بود. نتایج نشان می دهد متن ریاضی پایه پنجم ابتدایی بر پایه مؤلفه ی فیلم هیچ کاربردی در تدریس سه درس انتخابی نداشته در حالیکه مؤلفه های عکس، نمودار و بازی به صورت 100 درصدی قابلیت اجرا را دارا هستند و مؤلفه های انیمیشن، GIF و کتاب نسبت به مقوله های وب و صوت قابلیت اجرایی بیشتری را دارا می باشند.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب ریاضی، رسانه، پایه پنجم
وضعیت: پذیرفته شده