بررسی راهبرد های تدریس موثر در آموزش ریاضی دوره ابتدایی
کد مقاله : 1011-CNF
نویسندگان
امیرحسین پایمرد *1، مهدی عاشوری2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی سمنان
2رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان.
چکیده مقاله
یکی از وظایف مهم و اساسی سازمان آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی که با سرمایه های انسانی هر کشوری ارتباط دارد، به کارگیری راهبرد های تدریس موثر است. از سوی دیگر دوره ابتدایی پایه نظام آموزشی کشور است که کیفیت آن به طور مستقیم در دوره های بعدی تاثیر گذار است. همچنین ریاضیات، علمی با مفاهیم انتزاعی است که به علت انتزاعی بودن و درک مشکل آن، به کارگیری راهبرد های تدریس موثر امری ضروری است که آموزگاران در کلاس درس، مجری این امر خطیر و مهم هستند. هدف از نگارش این مقاله معرفی و بررسی راهبردهای نوین و موثر تدریس مانند راهبرد مبتنی بر خلاقیت، راهبرد حل مسأله، ساخت گرایی، کاوشگری، اکتشافی و فراشناختی در حوزه آموزش ریاضی در دوره ابتدایی به همراه مثال هایی متنوع است تا آموزش ریاضی در کلاس درس اثر بخشی لازم را به دست آورد. روش پژوهش در این مقاله، از نوع کتابخانه ای و فیش برداری است و با مراجعه به منابع موجود در این زمینه، به بررسی چندین راهبرد تدریس موثر در آموزش ریاضی دوره ابتدایی پرداختیم. در همین راستا آموزگاران باید سعی و تلاشی دوچندان در مورد نحوه آموزش و تدریس دانش آموزان در درس ریاضی به کار ببندند و از راهبرد های موثر و متنوع استفاده کنند تا دانش آموزان در کلاس درس فعال باشند و به بالاترین درجه ممکن از درک ریاضیات دست پیدا کنند.
کلیدواژه ها
راهبرد، ریاضی، آموزش، ابتدایی، تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر