بازی های ریاضی برای دانشآموزان دوره ی ابتدایی (مطالعه موردی: بازی با کارتهای عددی0 تا 9) |
کد مقاله : 1020-CNF (R1) |
نویسندگان |
حمید دافعی * آموزش و پرورش ناحیه 2 زنجان و دانشگاه فرهنگیان استان زنجان |
چکیده مقاله |
هدف از این مقاله، تاثیر به کارگیری بازی های آموزشی بر یادگیری و علاقه مند نمودن دانش آموزان دوره ابتدایی به درس ریاضی میباشد. در این نوشتار چند بازی آموزشی که به کمک کارت های عددی 0 تا 9 برای دانش آموزان دوره ابتدایی قابل استفاده می باشد، معرفی شده است. برخی از بازی های ریاضی ـ مانند بازی های عددی با کارت های 0 تا 9 ـ فرصت هایی برای رشد و توسعه دانش ریاضی کودکان و به کارگیری مهارت هایی چون پیش بینی کردن، حدس زدن، تعمیم دادن و توجیه کردن فراهم میکنند. پیش بینی کردن نتیجه یک تصمیم یا انتخاب، حدس زدن، تشخیص الگوها و ... همگی تجارب یادگیری مفیدی هستند که بازی های آموزشی با کارت های عددی 0 تا 9 می توانند در اختیار دانش آموزان دوره ابتدایی قرار دهند. برای انجام این بازی ها در کلاس های ریاضی دوره ابتدایی، به 10 کارت کاغذی یا مقوایی که روی آنها ارقام 0 تا 9 نوشته شده است نیاز داریم تا دانش آموزان از طریق استدلال و دست ورزی با کارتها ـ با توجه به بازی مورد نظر ـ به پاسخ صحیح دست یابند. بازیهای آموزشی با کارت های 0 تا 9 می تواند برخی مواقع در کلاس های ریاضی دوره ابتدایی ـ به جای انجام تمرینات تکراری و خسته کننده ـ مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
بازی های ریاضی، ریاضیات ابتدایی، مساله، راهبردهای حل مساله، کارت های عددی 0 تا 9. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |