طرح مساله و ارتباط آن با معانی چهار عمل اصلی در ریاضیات دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1021-CNF |
نویسندگان |
حمید دافعی * آموزش و پرورش ناحیه 2 زنجان و دانشگاه فرهنگیان استان زنجان |
چکیده مقاله |
هدف اصلی این مقاله بررسی ارتباط بین طرح مساله با درک معانی مختلف چهار عمل اصلی در ریاضی یعنی: جمع، تفریق، ضرب و تقسیم می باشد. طرح مساله فرایندی است که در آن معلمان و دانش آموزان بر اساس تجارب ریاضی، تعبیرها و تفسیرهای شخصی خود را از موقعیت های واقعی می سازند و آن ها را به عنوان مسائل ریاضی معنادار صورت بندی میکنند. یکی از پیش نیازهای لازم و ضروری برای معلمان و دانش آموزان در دوره ابتدایی که بتوانند مساله های معناداری طرح نمایند، آشنایی با معانی مختلف چهار عمل اصلی(جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) می باشد. در واقع عدم آشنایی معلمان و دانش آموزان با معانی چندگانه و متفاوت چهار عمل اصلی در ریاضیات باعث می شود تا آنها نتوانند مساله های معنادار و متنوعی برای موقعیت های خواسته شده طرح نمایند. چارچوب طرح مساله در کتاب های ریاضی دوره ابتدایی کشورمان بر اساس مدل نیمه ساختار یافته استویانوا و الرتون میباشد. در این مدل به دانشآموزان یک موقعیت باز داده میشود تا ساختار آن را بررسی کنند و آن را به وسیله به کار بردن دانش، مهارت ها، مفاهیم و رابطه بین آنها و بر اساس تجربههای ریاضی قبلی کامل کنند. لذا در این نوشتار معانی مختلف چهار عمل اصلی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم همراه با طرح مساله هایی برای هر کدام از معانی ـ مطابق با مدل استویانوا و الرتون ـ برای آشنایی و توسعه دانش محتوایی تخصصی معلمان و دانشجومعلمان دوره ابتدایی در درس ریاضی، ذکر شده است. |
کلیدواژه ها |
مساله ریاضی، طرح مساله، چهار عمل اصلی، مدل نیمه ساختاریافته استویانوا و الرتون. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |