تاثیرکارورزی در شکل‌گیری مهارت حرفه‌ای تدریس ریاضی برای دانشجو معلمان آموزش ابتدایی
کد مقاله : 1024-CNF
نویسندگان
نوید ثنائی *
رییس مدیریت پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان گلستان و پردیس آیت الله خامنه ای گرگان
چکیده مقاله
در این مقاله که به صورت کتابخانه‌ای و استنادی تهیه شده است، به رویکردهای مهم اثرگذار دوره کارورزی برای کسب صلاحیتهای حرفه‌ای معلمان ریاضی، ویژه برای تدریس ریاضی در دوره ابتدایی می‌پردازیم. با توجه به اینکه به طور اعم تمام معلمان و به طور اخص معلمان ابتدایی بایستی هم، دارای شایستگی‌ها و صلاحیت‌های اعتقادی و اخلاقی و هم صلاحیت‌های حرفه‌ای باشند، لازم است این دانش حرفه‌ا‌ی شامل آشنایی بر مهارت‌های تدریس ریاضی، چالش‌های موجود در کلاس ریاضی، کلاس‌داری، مهارت‌های غنی‌سازی و خلق فرصت‌های فرایند‌های یاددهی و یادگیری ریاضی و در نهایت دارای صلاحیت‌های تخصصی ریاضی باشند. دستیابی به این مهارت‌ها معطوف به داشتن شایستگی دانش عملی در مورد ریاضی می‌باشد که از کاربینی(کارورزی 1 در دانشگاه فرهنگیان) شروع می‌شود، با اقدام پژوهی و درس‌پژوهی(کارورزی2و3) ادامه می‌یابد و با تدریس مستقل و گروهی همراه با گزارش فعالیت‌های آموزش پژوهی در عرصه عمل(کارورزی 4) خاتمه می‌یابد. این مسئله مشخص هست که مدیریت موفق در یک کلاس درس ریاضی درگرو این مطلب هست که معلم ریاضی باید با استفاده از تجارب نظری در یادگیری مطالب تخصصی ریاضی از طریق کارورزی مهارت‌های جوهری و ترکیبی معلمان ریاضی را فرا بگیرد تا بتواند ارتباطی مؤثر با دانش‌آموزان برقرار نماید. لذا یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد با توجه به اینکه اکثریت دانشجومعلمان دوره ابتدایی دارای مدرک دیپلم علوم انسانی هستند با گذراندن دوره کارورزی درک مطالب مربوط به دروس پایه مانند ریاضی برای‌شان نهادینه می‌شود و می‌توانند به عنوان ابزاری تاثیرگذار برای ارتقای مهارت حرفه‌ای معلمی در تدریس ریاضی دوره ابتدایی، مورد استفاده قرار دهند.
کلیدواژه ها
آموزش، ریاضی ابتدایی، توسعه حرفه‌ای ، کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده