بررسی اثربخشی آموزش درس ریاضی به کمک بازی بر عملکردتحصیلی دانش آموزان حساب‌نارسای پایه پنجم دوره دوم ابتدایی در درس ریاضی
کد مقاله : 1030-CNF
نویسندگان
مهدی ولی نژاد *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
بسیاری از دانشمندان بازی در آموزش کودکان را مطالعه کرده و متوجه شدند که بازی برای یادگیری و رشد کودکان ضروری است. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر حساب‌نارسای پایه پنجم شهرستان دهلران است. نمونه پژوهش شامل 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و آموزش از طریق بازی بر روی گروه آزمایش انجام شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ریاضی محقق ساخته جمع‌آوری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش از طریق بازی باعث بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی شده است؛ بنابراین آموزش از طریق بازی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان حساب نارسا مؤثر است.در این پژوهش نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش ریاضی از طریق بازی در گروه آزمایش، به طور معنی‌داری باعث بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان حساب‌نارسا می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آموزش از طریق بازی می‌تواند موجب بهبود عملکرد ریاضی شود.
کلیدواژه ها
آموزش از طریق بازی، عملکرد ریاضی، حساب نارسا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر