اثربخشی بازی بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانش آموزان کلاس پنجم |
کد مقاله : 1032-CNF |
نویسندگان |
اعظم زارع * اداره آموزش و پرورش ناحیه ۲ قم ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی بازی بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئلهی دانشآموزان انجام گرفت. این پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. در این مطالعهی تجربی تعداد 60 دانشآموز دختر پایه پنجم ابتدایی شهر قم که در آزمون عملکرد پیوسته رازولد (1956) و آزمون حل مسئله گلپرور (1389) نمرهی پایینتر از میانگین دریافت کردند، به صورت نمونهگیری تصادفی در دسترس، انتخاب شده و در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از انجام پیشآزمون، دانشآموزان گروه آزمایش در 25 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش همراه با بازی قرار گرفتند و گروه کنترل همان آموزش مرسوم در کلاس درس را ادامه دادند. سپس پسآزمون اجرا گردید. دادهها نیز با استفاده از آزمون ریاضیات عمکرد پیوسته و آزمون حل مسئله جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) به کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافتهها نشان داد در یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله بین دو گروه از نظر درصد تغییرات، تفاوت معناداری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. طبق شواهد این تحقیق، نتیجهگیری میشود که آموزش مبتنی بر بازی بر ارتقا یادگیری مفاهیم ریاضی و توانایی حل مسئله دانشآموزان موثر است. |
کلیدواژه ها |
ریاضی، بازی، حل مسئله، دانش آموزان کلاس پنجم |
وضعیت: پذیرفته شده |