ارزیابی مهارت های مورد نیاز جهت آموزش مجازی در معلمان ابتدایی شهر کرمانشاه
کد مقاله : 1034-CNF (R1)
نویسندگان
شادی رضائی *
آموزش و پرورش ناحیه 2 کرمانشاه دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
چکیده مقاله
این پژوهش به دنبال آن است که مهارت ها وصلاحیت هایی مورد نیاز را جهت آموزش مجازی در فرایند آموزش و یادگیری در کلاس درس برای معلمان ابتدایی شهر کرمانشاه تدوین نماید. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که در آن سعی شده است با استفاده از روش توصیفی-پیمایشی به سوالات پژوهش جواب علمی داده شود. با توجه به نوع پژوهش روش نمونه گیری حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران با خطای 5درصد تعداد 217 نفر از تعداد 500 نفر معلمان مقطع ابتدایی در شهر کرمانشاه می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد. با مطالعه گسترده مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع تحقیق و انجام مصاحبه های اکتشافی به طراحی و ساخت پرسشنامه‌ای در چهار بعد مهارت عمومی، تخصصی، عاطفی و عملکردی و مشتمل بر 38 گویه در طیف 5 درجه ای لیکرت (از یک تا 5) از خیلی کم تا خیلی زیاد طراحی شد. داده‌های حاصل از پرسشنامه، متناسب با سوالات تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از آزمون‌های کالموگروف اسمیرنف جهت مشخص نمودن نرمال داده‌ها و آزمون tتک گروهی جهت مقایسه تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین جامعه استفاده شده است. مراحل اجرای آزمونهای یاد شده به کمک نرم افزار آماری SPSSصورت گرفته است. نتایج نشان داد که معلمان برای استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در امر یاددهی - یادگیری به مهارتهای فنی، نگرشی، شناختی و ارتباطی نیاز دارند.
کلیدواژه ها
مهارت های مورد نیاز معلمان، آموزش مجازی، درس علوم، مقطع ابتدایی، شهر کرمانشاه
وضعیت: پذیرفته شده