راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش ریاضی پایه اول ابتدایی |
کد مقاله : 1036-CNF |
نویسندگان |
فاطمه باقری *1، فرخنده امیری مهر1، مریم الهیزاده2 1دانشگاه فرهنگیان- رشته علوم تربیتی 2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان یاسوج |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بیان راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش ریاضی پایه اول ابتدایی است که به روش کتابخانهای و فیشبرداری انجام شده است. منطق ریاضی در نظام آموزشی، جایگاه بسیار والایی دارد زیرا تأکیدی بر روشهای استدلالی منطق ریاضی میشود باعث میگردد که فراگیرنده در سایر موضوعات نیز همواره با دیدی منطقی و استدلالی به مسائل بنگرد. با توجه به این مسئله، کار معلمان که نقش مهمی در پرورش و تفهیم این منطق دارند اهمیت مییابد و با به این اهمیت معلم باید به انواع راهبردهای تدریس ریاضی آشنا باشد که در مقاله حاضر سعی در بررسی این موارد شده است. در مجموع هدف مقاله حاضر معرفی انواع راهبردهای تدریس ریاضی پایه اول ابتدایی است. از آن جا که هدف ریاضی در پایه اول ابتدایی تقویت فکر کودک میباشد لذا یافتن روشهای مناسب تدریس در ریاضی سبب تقویت توانایی تفکر در دانشآموزان این پایه میشود. آنچه در این مقاله آمده، نگاهی کوتاه و گذرا به روشهای تدریس در ریاضی اول دبستان میباشد. از جمله این روشها میتوان به استفاده از فناوریهای آموزشی مانند نرمافزارها، کار با انگشتان که باعث میشود جمع و تفریق راحتتر تدریس شود، استفاده از ابزارهای شمارش مانند چوب خط و چینه، استفاده از زسم شکل برای آموزش بهتر حل مسائل، استفاده از نمایشهای متنوع برای یادگیری بهتر شمارش اعداد، استفاده از مربع شگفتانگیز و... اشاره کرد که استفاده از این روشها باعث میشوند تا دانشآموز تفاوت میان اعداد را به خوبی بیاموزد و مفاهیم ریاضی ملکه ذهن آنها شود. |
کلیدواژه ها |
تدریس، حل مسائل، ریاضی، راهبرد. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |