مشکلات دانشآموزان در یادگیری هندسه |
کد مقاله : 1038-CNF |
نویسندگان |
لادن پازوکی *1، نرگس یافتیان2 1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران 2دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
چکیده مقاله |
یادگیری هندسه نیازمند کسب مهارتها و تواناییهای متعددی است و برنامههای آموزشی باید بتوانند تفکر هندسی دانشآموزان را توسعه دهند. اما پژوهشها و تجارب معلمان نشان میدهند دانشآموزان عملکرد پایینی در هندسه دارند و از آن همواره به عنوان یکی از چالشبرانگیزترین دروس یاد میشود. مشکلات دانشآموزان در یادگیری هندسه و حل مسائل آن مسلما به عوامل متعددی وابسته است. هدف از این مقاله آن است که بر اساس پژوهشهای مرتبط، به شرح مختصری از بدفهمیها و مشکلات دانشآموزان در یادگیری هندسه و بویژه در مقطع ابتدایی، پرداخته شود. از علل مشکلات دانشآموزان در درک و یادگیری هندسه میتوان به نداشتن مهارتهای موردنیاز، هماهنگ نبودن سطح تفکر هندسی آنها با سطح موردانتظار در پایههای مختلف و همچنین وجود بدفهمیهای متعدد اشاره کرد. به طور کلی رایج-ترین بدفهمیهای دانشآموزان در مقطع ابتدایی عبارتاند از تشخیص نادرست واحد اندازهگیری، بکارگیری نادرست فرمولهای محیط و مساحت، عدم توانایی تجسم اشکال سهبعدی و عدم تشخیص جهات و موقعیت نقطه در هندسه مختصاتی. بحث پیرامون چنین موضوعاتی آگاهی معلمان را نسبت به نقاط ضعف دانشآموزان بالا برده و منجر به بهبود فرآیند آموزش و یادگیری خواهد شد. قطعا در این مسیر، مسئولیت سنگینتری بر دوش معلمان مقطع ابتدایی خواهد بود چرا که در این دوره است که دانشآموزان برای اولین بار و به طور رسمی با مفاهیم هندسی آشنا شده و تصورات ذهنی آنها از این مفاهیم شکل میگیرد. از این رو پیشگیری از بروز و اصلاح اشتباهات دانشآموزان در این دوره اهمیت بیشتری داشته و از بسیاری از مشکلات یادگیری آینده جلوگیری خواهد کرد. |
کلیدواژه ها |
آموزش ریاضی، هندسه، بدفهمی در مفاهیم هندسی، سطوح تفکر هندسی |
وضعیت: پذیرفته شده |