ارزشیابی در آموزش ریاضی ابتدایی
کد مقاله : 1040-CNF
نویسندگان
پریسا خواریان *، نگین تبیانیان، ابراهیم حیدری لقب
دانشگاه فرهنگیان الزهرا سمنان
چکیده مقاله
معلم توانمند در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش در مدارس نیازمند تسلط بر مهارت هایی است که ارزشیابی از جمله این مهارت هاست که نه‌تنها به بررسی نقاط قوت می پردازد بلکه ضعف های موجود در مدارس را برای پیشبرد اهداف شناسایی می نماید تا افراد بتوانند در جهت بهبود و حل مسائل مربوط به آن گام بردارند .پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع ارزشیابی در ریاضیات دوره ابتدایی انجام گرفته است که در این راستا کلیت ارزشیابی در دوره ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته است.روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات است و با تحلیل موضوعات مختلف و تجزیه و تحلیل سعی در ارائه مطالب جدیدتری بوده است. در آخر نتایج حاصل به اهمیت ارزشیابی و لزوم آشنایی هر چه بیشتر معلمان با ابزارهای ارزشیابی و نکات موثر در ارزشیابی پرداخته شده است و اهمیت ارزشیابی در تمامی محورهای آموزشی احساس می گردد.با توجه به نوع ارزشیابی در درس ریاضی دوره ابتدایی ، می‌توان گفت در درس ریاضی نیز مانند سایر دروس ابتدایی از ارزشیابی توصیفی ( کیفی) استفاده می‌شود که این ارزشیابی با هدف نگاه فرایند محورانه در تلاش است تا محیطی به دور از استرس را برای دانش آموزان در درس ریاضی به ارمغان آورد که مشخصه اصلی آن قیاس دانش‌آموزان با عملکرد خودشان در درس ریاضی است که در تقابل با رتبه بندی دانش آموزان است.
کلیدواژه ها
ارزشیابی ، ریاضی ، ابتدایی ، توصیفی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر