اضطراب ریاضی و برخی از عوامل موثر بر آن |
کد مقاله : 1042-CNF |
نویسندگان |
منصوره موسی پور *1، آمنه تقی پور2، بهاره پورتقی کوهبنه2 1استادیار، دانشگاه فرهنگیان گیلان 2دانشگاه فرهنگیان گیلان |
چکیده مقاله |
یکی از عواملی که مانع از یادگیری اثر بخش ریاضی توسط دانش آموزان می شود، اضطراب ریاضی است. اضطراب ریاضی می تواند روند یادگیری ریاضی را در فراگیران، کند و یا مختل کند. بنابراین مطالعه درباره اضطراب ریاضی و عوامل موثر بر آن و چگونگی رفع آن از اهمیت خاصی برخوردار است چون با شناسایی عوامل ایجاد اضطراب و اندیشیدن راه هایی برای رفع آن ها، می توان این مانع یادگیری را برطرف کرد. در این مقاله به بررسی تاثیر عامل های موثر شناخته شده توسط پژوهشگران بر اضطراب ریاضی می پردازیم و راهکارهایی برای رفع آن ها پیشنهاد می کنیم. نشان می دهیم که روش تدریس معلم بر ایجاد اضطراب ریاضی و یا برطرف کردن اضطراب ریاضی تاثیرگذار است و برخی از روش ها همانند یادگیری مشارکتی برای رفع اضطراب ریاضی فراگیران سودمند است. همچنین در این مقاله به بررسی اضطراب ریاضی با توجه به جنسیت می پردازیم. یکی دیگر از عوامل موثر در اضطراب ریاضی، موانع ذهنی دانش آموزان است. در این مقاله شرح می دهیم که والدین، معلمان و متصدیان امر آموزش، چگونه می توانند در رفع این موانع ذهنی، موثر باشند. |
کلیدواژه ها |
اضطراب ریاضی، یادگیری ریاضی، عوامل موثر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |