بررسی میزان به کارگیری مسائل بازپاسخ در کتاب‌های ریاضی مقطع ابتدایی کشورهای ایران و ژاپن در مبحث کسرها
کد مقاله : 1044-CNF
نویسندگان
فاطمه عباسی *1، نرگس یافتیان2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی مسائل بازپاسخ کلیه کتاب‌های ریاضی مقطع ابتدایی کشورهای ایران و ژاپن در مبحث کسرها است. روش پژوهش، تحلیلی تطبیقی کمی است که برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مطالعه اسنادی و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کمی استفاده شده است. جامعه و نمونه این پژوهش، مسائل ارائه شده در فصل‌های مرتبط با مفهوم کسرها از کتاب‌های درسی ریاضی پایه‌های دوم تا ششم مقطع ابتدایی کشورهای ایران و ژاپن است. لازم به ذکر است که بررسی کتاب ریاضی پایه اول دو کشور بدلیل عدم پرداختن به مفهوم کسر صورت نگرفت. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش، فرم‌های تحلیل محتوای محقق ساخته‌ای است که روایی صوری و محتوایی آن‌ها توسط اساتید آموزش ریاضی و معلمان با تجربه، به تایید رسیده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد در کتاب‌های مورد بررسی از دو کشور، تفاوت قابل ملاحظه‌ای در استفاده از مسائل بازپاسخ در مبحث کسرها وجود دارد. مسائل بسته‌پاسخ در کتاب‌های ریاضی پایه‌های دوم تا ششم کشور ژاپن در مبحث کسرها به طور عمده استفاده می‌شود و به ندرت در کتاب‌های پایه‌های پنجم و ششم این گونه مسائل به چشم می‌خورد، این در حالی است که کتاب‌های ریاضی پایه‌های دوم تا ششم ایران در مبحث کسرها از این مسائل با فراوانی بیشتری نسبت به کتاب‌های منتخب از کشور ژاپن بهره می‌برند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به دبیران و فعالان آموزشی در حوزه ریاضی کمک نماید تا به شناخت بهتری از نقاط قوت و ضعف کتاب‌های درسی دست پیدا کنند.
کلیدواژه ها
بررسی تطبیقی، کتاب‌های ریاضی مقطع ابتدایی ایران، کتاب‌های ریاضی مقطع ابتدایی ژاپن، کسر، بازپاسخ
وضعیت: پذیرفته شده