تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره دوم ابتدایی براساس مؤلفه های سواد علمی |
کد مقاله : 1045-CNF |
نویسندگان |
زینب بابائی فر *1، زهره طاهری2 1علوم تربیتی، پردیس الزهرا سمنان 2علوم تربیتی، آموزش ابتدایی/پردیس الزهرا سمنان |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های ریاضی دوره دوم ابتدایی از نظر توجه به مؤلفه های سواد علمی است. جامعه مورد مطالعه، کتاب های ریاضی پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی چاپ سال 1399 بوده است. به دلیل محدود بودن جامعه تمام صفحات هر سه کتاب به عنوان نمونه در نظر گرفته شده اند. این پژوهش از نوع توصیفی، در گروه تحقیقات کاربردی است و روش آن تحلیل محتوا می باشد. روش جمع آوری داده ها از طریق بررسی و تحلیل فعالیت ها (شامل تمرین، حل مسئله، فعالیت، آیا میدانید، فرهنگ نوشتن، فرهنگ خواندن، معما و سرگرمی و محاسبه کن) بوده و واحد تحلیل، براساس تعداد این فعالیت ها است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (شامل جدول فراوانی و رتبه درصدی) استفاده شده است. نتایج نشان می دهد از میان سه کتاب مورد مطالعه، کتاب ریاضی پایه ششم با 35 درصد و کتاب ریاضی پایه پنجم با 31 درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین محتوای مرتبط با سواد علمی را ارائه داده اند. هم چنین بیشترین و کمترین مؤلفه های مطرح شده در این سه کتاب به ترتیب سواد علمی عملی و سواد علمی شهروندی بوده است. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، ریاضی، سواد علمی، دوره دوم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |