تاثیر روش تدریس معکوس در درس ریاضی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از نظر معلمان ابتدایی استان سمنان سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ |
کد مقاله : 1047-CNF |
نویسندگان |
فائزه جلالی *1، قدرت الله محمدی2 1دانشگاه فرهنگیان. پردیس الزهرا(س) سمنان 2دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی سمنان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر به منظور تاثیر استفاده از روش کلاس معکوس بر یادگیری دانشآموزان ابتدایی در درس ریاضی انجام گرفتهاست. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه پژوهش کلیه معلمان ابتدایی استان سمنان بودهاست که به طور تصادفی به منظور گردآوری اطلاعات پرسشنامه الکترونیکی در اختیار ۷۷ معلم ابتدایی گذاشتهشد. درس ریاضی در دوره ابتدایی از اهمیت ویژهای برخوردار است و معلمان این دوره لازم است که از روشها و راهبردهای نوینی برای آموزش دانشآموزان استفاده کنند یکی از روشهای آموزش به شیوه معکوس میباشد که رویکردی نسبتا جدید در دنیاست که دانشآموزان را در یادگیری درگیر میکند و دانشآموزان در فرایند یادگیری مشارکت دادهمی شوند. از برتریهای این روش میتوان گفت که دانشآموزان میتوانند چندین بار فیلمهای آموزشی را طی هفته مشاهده نمایند و در مواقع لازم که نیاز به تمرین بیشتری هست فیلم را نگه دارند، این در حالی است که در رویکرد سنتی این امکان وجود ندارد، در نتیجه در بسیاری از مواقع دانشآموزان بدون اینکه مفهومی را به خوبی متوجه شده باشند مجبور میشدند به مطالب بعدی ارائه شده توسط معلم توجه کنند و در این صورت به دلیل پیوستگی مطالب در درس ریاضی مفاهیم جدید را نیز به خوبی یاد نمیگرفتند اما رویکرد کلاس درس معکوس، این امکان را برای دانشآموزان فراهم کرد که با متوقف کردن فیلم و تمرین بیشتر درک عمیقتری از مفاهیم ریاضی کسب کنند. نتایج به دستآمده حاکی از اثربخشی آموزشی و کیفیت یادگیری در تدریس روش معکوس بر یادگیری دانشآموزان ابتدایی در درس ریاضی بودهاست. |
کلیدواژه ها |
ریاضی ابتدایی، روش تدریس معکوس، پیشرفت تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |