تحلیل محتوای بخش احتمال در کتابهای ریاضی دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1052-CNF |
نویسندگان |
مجتبی اسکندری *1، ابراهیم ریحانی2، احسان بهرامی سامانی3، مهدی ایزدی4 1دبیر آموش و پرورش 2عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 3عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران 4ریاضی، علوم پایه، تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
با توجه به اهمیت و کاربرد احتمال در دنیای امروز، انجام تحقیق در خصوص مفاهیم مرتبط با احتمال در دوره ابتدایی به منظور افزایش درک دانشآموزان این دوره از مفاهیم احتمال یک ضرورت است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل تمرینهای بخش احتمال در کتابهای ریاضی دوره ابتدایی انجام شده است. برای این منظور چارچوب Stein & Smith (1998) مورد استفاده قرار گرفت. این چارچوب تکالیف ریاضی را بر حسب نیاز شناختی، به چهار سطح یادآوری، رویهای بدون اتصالات، رویهای با اتصالات و ریاضیورزی تقسیم کرده است. نتایج تحلیل نشان داد 54 درصد تمرینهای موجود در کتابهای ریاضی دوره ابتدایی که با مفاهیم احتمال ارتباط دارند، در سطح رویهای با اتصالات قرار دارند و 19 درصد نیز در بالاترین سطح چارچوب، یعنی سطح ریاضیورزی، هستند. با آگاهی از محدودیتهای موجود در زمینه طراحی تمرین برای کتب ریاضی دوره ابتدایی، انجام مطالعات گسترده و متعدد در خصوص مفاهیم احتمال و تکلیف و به تبع آن، افزایش کیفیت و غنای این تکالیف، پیشنهاد میگردد. |
کلیدواژه ها |
احتمال، تکلیف ریاضی، کتابهای ریاضی دوره ابتدایی، تمرین |
وضعیت: پذیرفته شده |