تحلیل محتوای ارتباطی تمرین های کتاب ریاضی پایه دوم ابتدایی با انواع اختلالات ریاضی |
کد مقاله : 1054-CNF |
نویسندگان |
نجمه توده نشتیفانی *1، نسیم تشکری2 1دانشگاه فرهنگیان/پردیس شهید هاشمی نژاد 2دانشگاه فرهنگیان/ پردیس شهید هاشمی نژاد |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای ارتباطی تمرین های موجود در کتاب ریاضی پایه دوم ابتدایی با انواع اختلالات ریاضی است و روش پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتب درسی از نوع ارتباطی است. در این راستا جامعه آماری تحقیق، یک جلد کتاب ریاضی دوم ابتدایی سال تحصیلی1400-1399چاپ کشور ایران انتخاب گردیده است و نمونه آماری، تمرین های موجود در 8 فصل این کتاب است. روش شمارش مورد استفاده در این پژوهش (درصد –فراوانی) است. واحد محتوا در این پژوه 3 نوع اختلال کلی موجود در مبحث ریاضیات یعنی مشکلات در رشد شناختی، عملکرد در تکالیف پایه ای حساب و دشواری در مسائل حکایتی می باشند. یافته های پژوهش نشان داد 11/22 درصد تمارین کتاب در راستای رفع اختلال در مسائل حکایتی است و50 درصد تمارین موجود در کتاب مرتبط با اختلال در تکالیف پایه ای حساب و 89/27 درصد تمارین مرتبط با اختلال در رشد شناختی تدوین شده اند. امید است معلمان توانمد با مطالعه این مقاله به اهمیت توجه به دانش آموزان دارای اختلال و وجود واحدهای آموزشی مرتبط با آنان پی ببرند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب ریاضی دوم دبستان، اختلالات ریاضی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |