تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی بر اساس سطوح نیاز شناختی تکالیف |
کد مقاله : 1055-CNF |
نویسندگان |
مریم طبیبی *1، مهدی ایزدی2، ابراهیم ریحانی2 1ریاضی، علوم پایه، تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران 2ریاضی، علوم پایه، تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این مطالعه باهدف تحلیل کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی بر اساس سطوح نیاز شناختی تکالیف انجام شد. این تحقیق، از نوع توصیفی پیمایشی است و برای انجام آن، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق، کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی بود که یکفصل از آن، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شد و مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل در این مطالعه، از مدل استین و اسمیت (1998) که به کمک آن میتوان سطوح نیاز شناختی تکالیف را موردبررسی قرارداد، استفاده شد. همچنین در این تحقیق، از ابزاری محقق ساخته برای تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج این بررسی نشان داد که فقط دو تکلیف از این فصل کتاب در سطح حفظی قرار گرفت و باقی تکالیف در سطح رویههای بدون اتصالات (34 تکلیف)، رویههای دارای اتصالات (29 تکلیف) و سطح ریاضی ورزی (13 تکلیف) میباشند؛ پس در مجموع 42 تکلیف در سطوح بالای نیاز شناختی و 36 تکلیف در سطوح پایین نیاز شناختی قرار گرفت و این یعنی در فصل کسر کتاب ریاضی ششم بیشتر تکالیف چالشبرانگیز بوده و دارای سطح بالای نیاز شناختی است و نتایج بهدستآمده نشان از کمتوجهی کتاب به تکالیف در سطح حفظی میباشد. از مهمترین پیشنهادهای این مطالعه میتوان به افزودن تعداد بیشتری تکالیف در سطح حفظی به کتاب و نیز با توجه به محدودیت تحقیق حاضر، تحلیل کل کتاب طبق مدل استین و همکارانش(1998) اشاره کرد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب ریاضی پایه ششم، مفهوم کسر، سطوح نیاز شناختی، چارچوب استین و اسمیت (1998) |
وضعیت: پذیرفته شده |