نتایج آزمون تیمز و عوامل مؤثر بر عملکرد دانش‌آموزان در این آزمون
کد مقاله : 1059-CNF
نویسندگان
فهیمه کلاهدوز *1، رضا رایان راد2
1دانشگاه فرهنگیان اصفهان
2مشاور و کارگزار توسعه دانشگاه صنعتی اصفهان دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده مقاله
نتایج حاصل از آزمون بین‌المللی تیمز که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌گردد، اطلاعات ارزشمندى براى کشورها فراهم می‌آورد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که چگونگى آموزش ریاضى و علوم در پایه‌هاى چهارم و هشتم را در طول زمان بررسی کنند. در واقع یافته‌ها و اطلاعات بدست آمده از این گونه مطالعات، منبع مهم و تعیین کننده‌ای براى شناسایى نقاط ضعف و قوت نظام‌هاى آموزشى کشورها در مقیاس ملى و بین‌المللی و به دنبال آن، ارائه راه کارهاى علمى و مؤثر در بهبود فرآیند یاددهى – یادگیرى در آموزش مدرسه‌ای است. داده‌های بدست آمده از آزمون تیمز در ارتباط با دانش‌آموزان مقطع چهارم کشور ایران در ریاضیات در 6 مطالعه (به جز تیمز پیشرفته 2008) نشان می‌دهد که میانگین نمره‌ی آن‌ها از میانگین اغلب کشورهای شرکت کننده در آزمون، کمتر است. در این مقاله که به روش کتابخانه‌ای انجام شده، سعی بر آن است که به طور کلی، اهداف آزمون تیمز و عملکرد دانش‌آموزان ایران در پایۀ چهارم ابتدایی در این آزمون بررسی شده و دلایل نقاط ضعف آن‌ها و راه‌های احتمالی برای ارتقائ عملکرد دانش‌آموزان در درس ریاضی بررسی گردد.
کلیدواژه ها
تیمز، عملکرد دانش‌آموزان ایران، عوامل و راه حل‌ها
وضعیت: پذیرفته شده