سنجش میزان آشنایی دانش آموزان دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با ضرب و شناسایی بدفهمی های موجود
کد مقاله : 1063-CNF
نویسندگان
منصوره موسی پور *1، مریم جلالی2، عاطفه انواری2
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه فرهنگیان گیلان
چکیده مقاله
یکی از موانع یادگیری اثربخش ریاضی، بدفهمی ها هستند. در صورت شناسایی بدفهمی ها در مفاهیم اساسی ریاضی و رفع آن ها می توان یادگیری ریاضی دانش آموزان در مقاطع بالاتر را تسهیل کرد. یکی از مفاهیم پایه ای و اساسی در ریاضی که پیش نیاز و مبنای بسیاری از مفاهیم دیگر می باشد، مفهوم ضرب است. در این پژوهش میزان آشنایی دانش آموزان دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با ضرب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که توانمندی دانش آموزان در حل مسائل ضرب در حد مطلوبی قرار دارد به طوری که 92 درصد از دانش آموزان پایه چهارم و 88 درصد از دانش آموزان پایه پنجم به 60 درصد و بالاتر از سوالات پرسشنامه پاسخ درست داده اند. به علاوه در مقایسه با عملکرد دانش آموزان ایرانی در همین سوالات در آزمون های تیمز برگزار شده در سال های 2011 و 2015 میانگین بالاتری را کسب کرده اند. از بدفهمی های شناسایی شده در این پژوهش می توان، انجام جمع به جای ضرب، بدفهمی در مراحل انجام یک ضرب، تخمین نادرست حاصلضرب و بدفهمی در درک مفهوم مضرب یک عدد را نام برد.
کلیدواژه ها
ضرب، دوره ابتدایی، بدفهمی، آزمون تیمز
وضعیت: پذیرفته شده