بررسی بدفهمیهای موجود در مبحث تقارن ریاضی دوره ابتدایی و راهکارهایی برای رفع آنها |
کد مقاله : 1064-CNF |
نویسندگان |
سجاد منصوری *1، امیر مالمیر2 1دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2پردیس شهید مدرس سنندج |
چکیده مقاله |
بدفهمی، بخشی از فرآیند یادگیری دانشآموزان است که تصادفی یا ناشی از بیدقتی نبوده و دارای ساختارهای شناختی محکمی است که معمولاً بهراحتی اصلاح نمیشوند و موجب بروز خطاهای نظاممند میگردند. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل بدفهمی های مبحث تقارن پایه چهارم ابتدایی براساس الگوی تطبیقی_پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تعدادی از تحقیقات انجام شده در رابطه با بدفهمیهای ریاضی در کشورمان و همین طور سوالات مرتبط با تقارن در آزمون تیمز پایه چهارم و نمرات دانش آموزان ایرانی در این آزمون و پاسخ های آنان به سوالات این مبحث میباشد. همچنین در این مقاله از کتاب های راهنمای معلم ریاضی ابتدایی و طرح های پژوهشی نیز بهره بردیم اما چارچوب اصلی کار ما برروی بدفهمی های موجود در سوالات آزمون تیمز مرتبط با مبحث تقارن است که دانش آموزان ایرانی در آن دچار بدفهمی شده بودند و درادامه آن سوالات را بررسی کرده و به اصلاح بدفهمی ها و ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکل پرداختیم. |
کلیدواژه ها |
بدفهمی، تقارن، آزمون تیمز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |