بد فهمیهای موجود در بین دانشآموزان ششم ابتدایی درمبحث احتمال |
کد مقاله : 1065-CNF |
نویسندگان |
سهراب عظیم پور *1، حسین واحدی2 1استادیار گروه ریاضی دانشگاه فرهنگیان-پردیس علامه امینی تبریز 2گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
یکی از مسایل مهم در یادگیری مفاهیم درسی بویژه در حوزه ریاضیات ،بدفهمی در درک مفاهیم هستند. احتمال از جمله مسایل مهم در حوزه ریاضی میباشند که با زندگی روزمرهی افراد ارتباط دارند. این پژوهش سعی دارد یادگیری درست مفهوم احتمال را در کتابهای ریاضی ابتدایی بررسی کرده، و میزان بدفهمیهای دانش آموزان در این حوزه را، شناسایی نماید. در یک پژوهش کیفی، از جامعه آماری دانشآموزان پایهی ششم آموزش و پرورش ناحیه 3 تبریز، در سال تحصیل 1400-1399، نمونه آماری شامل 30 نفر به صورت نمونهی هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمونهای تشخیصی انشایی و انجام مصاحبهی نیمه ساختارمند استفاده شد. مصاجبهها تا زما رسیدن به مرحله اشباع ادامه یافت. نتایج نشان داد که دانشآموزان پایهی ششم در درک مفهوم احتمال، دچار بدفهمیهایی هستند. این بدفهمیها عدم توجه به صورت مسئله، عدم توجه به کیفیت مورد نظر، عدم توجه به یکسان بودن دو کسر احتمال، توجه به مخرجهای دو کسر مربوط به احتمال، توجه به صورتهای دو کسر احتمال و اشتباه در تعیین حالتهای احتمالی، توجه به رویداد موجود، توجه تک بعدی را شامل می شوند. |
کلیدواژه ها |
بدفهمی، احتمال، ریاضی، پایه ششم |
وضعیت: پذیرفته شده |