واکاوی چالش های آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی
کد مقاله : 1069-CNF
نویسندگان
سیده فرناز خالقی نژاد1، سید حشمت الله مرتضوی زاده *2
1دانشگاه فرهنگیان یاسوج
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر واکاوی چالش های آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی بود. رویکرد پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش معلمان دوره ابتدایی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.. مشارکت کنندگان 10 نفر از معلمان ابتدایی بودند که تا رسیدن به اشباع داده ها انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که پس از تایپ به مصاحبه شونده برگردانده شده تا بررسی، اصلاح و تایید کند. بدین طریق روایی و پایایی آنها به دست آمد. به منظور تحلیل داده ها از روش کدگذاری در نظریه مبنایی استفاده شد. نتایج نشان داد؛ که تجارب معلمان از چالش های آموزش ریاضی در 4 مقواله اصلی و 17 مقوله فرعی قرار گرفت. مقاله های اصلی شامل؛ چالش های ساختاری، چالش های مربوط به معلم، چالش های مربوط به والدین و و چالش های مربوط به دانش آموزان است. پیشنهاد می شود در دانشگاه فرهنگیان برای تدریس درس آموزش ریاضی دوره ابتدایی از معلمان با تجربه دوره ابتدایی استفاده شود و معلمان در ابتدای سال اولیای دانش آموزان را با شیوه های تدریس ریاضی آشنا کنند و جلسات هم اندیشی معلمان هر ماه یک بار در هر منطقه و شهرستان جهت به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در رابطه با آموزش ریاضی برگزار گردد.
کلیدواژه ها
آموزش ریاضی، چالش های آموزش ریاضی، دوره ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده