تحلیل محتوای کتابهای درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای سازندهگرایی |
کد مقاله : 1072-CNF |
نویسندگان |
اشرف میرحیدری1، حمیدرضا کاشفی *2، مجتبی صامت3، نرجس معتمدی4 1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی و سرپرست پردیس فاطمه زهرا (س) اصفهان 2عضو هیات علمی 3گروه آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان 4دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی بر اساس مؤلفههای سازندهگرایی بوده است. این پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا و جامعهی آماری آن محتوای کتابهای درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی است. واحد تحلیل، محتوای کتب ریاضی دوره دوم ابتدایی شامل 8 بخش حل مسئله، متن، فعالیت، کار در کلاس، تمرین، فرهنگ نوشتن، معما و سر گرمی و فرهنگ خواندن و واحد ثبت، مضمون هر سوال یا متن بود. برای تعیین روایی فهرست وارسی، از روش روایی محتوایی و نظر متخصصان استفاده شد و پایایی ابزار بر اساس فرمول هولستی برابر 83/ 0درصد بود. پس از کدگذاری هر قسمت از کتاب ریاضی و شمارش فراوانیها با استفاده از روش آنتروپی شانون به تحلیل دادهها پرداخته شد. نتایج حاصل نشان داد که در محتوای کتب ریاضی دوره دوم ابتدایی به مؤلفه های سازندهگرایی به صورت متوازن و متعادل توجه نشده است. پس از مقایسه ی کتاب های ریاضی دوره دوم ابتدایی، نتایج نشان داد که کتاب چهارم مؤلفه ی ازکل به جزء بودن و یادگیری مشارکتی و در کتاب پنجم و ششم مؤلفه های از کل به جزء بودن و بازنمایی چند گانه ی محتوا نیاز به بازنگری دارند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، سازندهگرایی، کتاب ریاضی، دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده |