یادگیری شمارش معکوس اعداد ریاضی در پایه اول ابتدایی به سبک‌های تصویری،شنیداری وکلامی
کد مقاله : 1073-CNF
نویسندگان
رضا صابری *1، گیتا شیخ سیه بنوئیه2
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کرمان
2آموزگار ابتدایی
چکیده مقاله
یکی از چالش‌هایی که معلمان ابتدایی در درس ریاضی با آن روبرو هستند کمبود انگیزه و علاقه در بعضی دانش‌آموزان برای یادگیری و پیشرفت در آن است.پژوهش حاضر با هدف تعیین یادگیری شمارش معکوس اعداد ریاضی در پایه اول ابتدایی به سبکهای تصویری،شنیداری وکلامی طراحی و اجرا شد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با گروه کنترل بود. نمونه‌گیری به شیوه تصادفی چند مرحله‌ای انجام پذیرفت و ابتدا به روش نمونه‌گیری در دسترس منطقه محل سکونت در نظر گرفته شد و سپس به صورت کاملاً تصادفی مدرسه ای انتخاب گردید و از این مدرسه دو کلاس اول ابتدایی شامل 68 دانش آموزدختر که به صورت انتخاب تصادفی 24 نفر، از هر کلاس 12 دانش آموز، انتخاب گردید و این افراد در دو گروه آزمایش و کنترل توزیع شدند. گروه آزمایش به مدت یک ماه (12 جلسه، هفته‌ای سه جلسه و هر جلسه 70 دقیقه) آموزش‌های لازم را دریافت کردند. در این پژوهش جلسات آموزشی توسط پژوهشگر آموزش داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون فراخنای ارقام مستقیم و معکوس آزمون وکسلر استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس و از نرم افزار spss استفاده شده است.نتایج نشان داد که آموزش شمارش معکوس اعداد ریاضی در پایه اول ابتدایی به سبکهای تصویری،شنیداری وکلامی به یادگیری عمیق تر منجر می‌شودوپیشرفت دانش آموزان دریادگیری را به دنبال دارد.
کلیدواژه ها
یادگیری، شمارش معکوس، اعداد ریاضی، پایه اول ابتدایی. سبکهای تصویری،شنیداری وکلامی.
وضعیت: پذیرفته شده