بررسی اثربخشی آموزش سازگار با مغز بر درک مسایل ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی |
کد مقاله : 1075-CNF (R1) |
نویسندگان |
حسین واحدی *، رسول رضایی، علی اقبالی گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
آموزش سازگار با مغز، از جمله رویکردهای جدید در آموزش درسی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش سازگار با مغز بر درک مسایل ریاضی دانشآموزان ششم ابتدایی منطقه نظرکهریزی هشترود بود. روش تحقیق حاضر نیمهتجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی نظرکهریزی هشترود به تعداد ۵۳۲ نفر بود. باتوجه به روش تحقیق، نمونه آماری شامل تعداد دو کلاس از دانش آموزان پایه ششم به تعداد60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) بودند که از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروهها جایگزین شدند. برای مداخله از بسته آموزشی یادگیری سازگار با مغز استفاده شد. هر دو گروه قبل و بعد از انجام مداخله با استفاده از آزمون درک مسایل ریاضی کامپیوتری برج لندن مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یک متغیره تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه پژوهش تفاوت معنی داری در درک مسایل ریاضی وجود دارد و روش آموزش سازگار با مغز باعث افزایش درک مسایل ریاضی دانشآموزان ششم ابتدایی میشود. نتایج این تحقیق اهمیت توجه به رویکردهای سازگار با مغز را در آموزش ریاضی خاطرنشان میسازد. |
کلیدواژه ها |
یادگیری سازگار با مغز، درک مسایل ریاضی، ششم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده |