بررسی میزان توجه به ساحت علمی – فناورانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتاب های ریاضی دوره دوم ابتدایی |
کد مقاله : 1076-CNF (R1) |
نویسندگان |
مهرناز عبدالشاه *1، زهرا صابریان1، فاطمه شکیبازمانی1، راضیه بهاررستمی2 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا سمنان 2دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید رجایی تهران، کارشناس مسئول اداره آموزش پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان، مدرس گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان |
چکیده مقاله |
چکیده : هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به ساحت علمی - فناورانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتب ریاضی دوره دوم ابتدایی جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه تحلیلی شامل کتاب های ریاضی دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 1400- 1399 و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (۱۳۹۰) بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاهه تحلیل محتوا بود که روایی آن با استفاده از قضاوت متخصصان تعیین شد. نتایج نشان دادند: در کتاب های ریاضی دوره دوم ابتدایی ۶۹۱ مرتبه به ساحت علمی - فناورانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه شده که به تفکیک در پایه های چهارم پنجم و ششم به ترتیب ۲۱۸، ۱۹۹، ۲۷۴ مرتبه است. از میان ابعاد مورد بررسی، مؤلفه " شفافیت سازی و عینیت گرایی در امور" با 26/77% بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که مؤلفه " شک گرایی معقول" با 7/09% کمترین توجه را به خود اختصاص داده است. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: تحلیل محتوا، ساحت علمی – فناورانه سند تحول بنیادین، کتب ریاضی دوره دوم ابتدایی، شفاف سازی و عینیت گرایی در امور، شک گرایی معقول |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |