ساختار عاملی پرسشنامه هیجانات کودکان در موقعیت های حل مسئله ریاضی
کد مقاله : 1077-CNF
نویسندگان
علی اکبر دولتی *1، شهربانو خشکاب2، فاطمه سیار3
1مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3دبیرستان کوثر. سمنان
چکیده مقاله
هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عامل‌های پرسشنامه هیجانات کودکان در موقعیت های حل مسئله ریاضی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس استان سمنان بود (3417N=). تعداد 269 دانش آموز با استفاده از فرمول کوکران و با توجه به میزان خطا و حجم جامعه، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که پس از کنار گذاشتن پرسشنامه های مخدوش و تکمیل نشده، تعداد 246 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل شد. ابزار به کار گرفته شده در این پژوهش مقیاس هیجانات کودکان در موقعیت های حل مسئله ریاضی پکران و همکاران(2005) بود، که پس از ترجمه و احراز روایی محتوایی و سازه توسط خبرگان و صاحبنظران در این حوزه، روی دانش آموزان اجرا شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه های اصلی تعداد هفت عامل به عنوان عامل های اصلی پرسشنامه مشخص شد و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی عوامل مشخص شده، تایید شدند. تمامی عامل های تعیین شده دارای بار عاملی بالاتر از 3/0 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که این پرسشنامه از روایی مناسب برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب در زمینه آموزشی و یادگیری استفاده کرد.
کلیدواژه ها
ساختار عاملی، هیجانات کودکان، حل مسائل ریاضی.
وضعیت: پذیرفته شده