کتاب درسی ریاضی پایه ششم براساس سطوح سولو
کد مقاله : 1079-CNF
نویسندگان
افسانه محبت پناه *1، نرگس یافتیان2
1آموزش و پرورش
2ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
کتاب درسی یکی از عناصر مهم در نظام آموزش و پرورش تلقی می‌شود. در ایران نیز بیش‌تر فعالیت‌های آموزشی حول محور کتاب درسی انجام می‌شود، از این جهت توجه به کتاب‌های درسی و هماهنگ ساختن آن‌ها با توانایی فکری دانش‌آموزان ضروری است. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا و با هدف بررسی محتوای کتاب ریاضی پایه ششم براساس نظریه سولو انجام شده است. جامعه آماری کتاب ریاضی پایه ششم چاپ سال 1399 و نمونه با جامعه برابر است. ابزار پژوهشی، فرم‌های تحلیل محتوایی است که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید آموزش ریاضی و معلمان باتجربه به تایید رسیده است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد. نتایج نشان داد که حدود 25 درصد مسائل کتاب به سطح تک‌ساختاری، حدود 41 درصد به سطح چندساختاری، حدود 28 درصد به سطح رابطه‌ای و حدود 28/0 درصد به سطح انتزاع تعمیم‌یافته نظریه سولو اختصاص یافته است. طبق نتایج، فصل پنجم دارای بیش‌ترین مسائل در سطح رابطه‌ای و انتزاع ‌تعمیم‌یافته است و فصل چهارم دارای بیش‌ترین مسائل در سطح تک‌ساختاری است. با توجه به اهمیت تحلیل محتوا و همچنین تاکید برنامه‌ریزان درسی کشورمان بر این موضوع، نتایج به دست آمده نشان از عدم پراکندگی یکسان سطوح طبقه‌بندی سولو در فصل‌های کتاب، علی الخصوص فصل چهارم و پنجم، بود. نتایج این پژوهش می‌تواند به سیاست‌گذاران آموزشی و مولفان و برنامه‌ریزان کتب درسی، کمک نماید تا به بهبود کتاب درسی براساس ایجاد تناسب بین سطوح شناختی دانش‌آموزان و سطوح کتاب بپردازند.
کلیدواژه ها
آموزش ریاضی، سطوح طبقه‌بندی سولو، کتاب درسی ریاضی، پایه ششم
وضعیت: پذیرفته شده