تحلیل محتوای کتب ریاضی دوره اول ابتدایی بر اساس برنامه ریزی حل مسئله
کد مقاله : 1087-CNF
نویسندگان
محترم مجاهد *1، فاطمه فخرالدین2، فاطمه افرا3، حدیثه میرنژاد2
1آموزش ابتدایی. پردیس الزهرا. دانشگاه فرهنگیان. سمنان. ایران
2آموزش ابتدایی. پردیس الزهرا. دانشگاه فرهنگیان. سمنان . ایران
3آموزش ابتدایی،پردیس الزهرا(س)،دانشگاه فرهنگیان ،سمنان،ایران
چکیده مقاله
مهارت حل مسئله فرآیندی ذهنی است که شامل کشف، آنالیز و حل مشکالت میشود. هدف نهایی حل مسئله غلبه بر موانع و
پیدا کردن بهترین راه حل برای موضوعات است. درس ریاضی باتوجه به ماهیتی که دارد قابلیت تاثیرگذاری در آموزش مهارت حل
مسئله را دارا میباشد.پژوهش حاضر به شیوه تحلیل کمی محتوا صورت گرفته و واحد تحلیل پرسش،تمرین و مسائل کتب ریاضی
دوره اول ابتدایی میباشد.در تحلیل داده های حاصل از این پژوهش ازشیوه فراوانی و درصد فراوانی استفاده شده. جامعه آماری این
پژهش ،کتب ریاضی دوره اول ابتدایی در سال تحصیلی 1400_1399 میباشد.برای تحلیل محتوای کتاب از سیاهه انواع مختلف
مسئله ریس و همکاران استفاده شد که شامل هشت نوع مختلف مسئله میباشد که مناسب است در برنامه ریزی حل مسئله مورد
توجه قرار گیرد. نتایج این تحلیل نشان داد که در بخش های مختلف محتوای کتاب، تویع مناسب و یکنواختی از انواع مختلف
مسئله استفاده نشده است.
کلیدواژه ها
کتب ریاضی دوره اول ابتدایی،تحلیل محتوا،برنامه ریزی حل مسئله
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر