چگونه توانستیم دانش‌آموز پایۀ ششم را به درس ریاضی علاقه‌مند کنیم؟
کد مقاله : 1091-CNF (R2)
نویسندگان
ستاره بقایی *1، سحر شکری1، سارا عامری2، فرشته سراج3
1دانشجو، علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا (س) ، سمنان
2دانشجو ، علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا (س) ، سمنان
3استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان استان سمنان، پردیس الزهراء (س) .دکتری زبانشناسی همگانی.
چکیده مقاله
ریاضیات پیش‌آهنگ دانش‌هاست، هر کس که می‌خواهد درست بیندیشد و بهتر فکر کند ناگزیر است که با ریاضیات آشنا شود. هدف از پژوهش حاضر، افزایش علاقۀ دانش‌آموز کلاس ششم دبستان پسرانۀ کاوش به درس ریاضی است. این پژوهش در قالب اقدام‌پژوهی و به روش توصیفی انجام شده است. پس از بررسی‌ها و مشاهدات متوجه شدیم دانش‌آموز علاقۀ زیادی به درس ریاضی نشان نمی‌دهد. پس از انجام مشاهدات مستقیم، مطالعات کتابخانه‌ای، مصاحبه، چک لیست، علل ضعف و عدم علاقۀ دانش‌آموز به درس ریاضی؛ روش سنتی تدریس معلم در سال‌های گذشته، مشکلات خانوادگی، ضعف آموزشی و یادگیری از پایه، نداشتن انگیزۀ یادگیری و عدم درک درست از ریاضی و اهمیت و کاربرد آن در زندگی شناسایی شد. برای حل این مشکلات روش‌های متفاوتی به کار گرفته شد و با اساتید مجرب مشورت به عمل آمد. پس از برگزاری جلسات در طی دو ماه و استفاده از روش‌های نوین آموزشی، وسایل کمک آموزشی، به‌کارگیری و آموزش روش های مرور و تمرین و یادسپاری، نشان دادن کاردبرد‌های ریاضی در زندگی و... پیشرفت مطلوبی در عملکرد دانش‌آموز مشاهده شد و دانش‌آموز توانست نسبت به اوایل آموزش پیشرفت قابل توجهی در دروس خود از جمله ریاضی نشان دهد. نتیجۀ این پژوهش در عمل نشان می‌دهد، به‌کارگیری روش‌های نوین در کنار روش‌های سنتی در آموزش، توجه به تفاوت‌های فردی، علائق و استعداد دانش‌آموزان، ایجاد استمرار در یادگیری روش‌های صحیح به‌یادسپاری و مرور مطالب، به‌کارگیری وسایل کمک آموزشی و ایجاد یادگیری فعال و معنادار در یادگیری درس ریاضی بسیار موثر است.
کلیدواژه ها
درس ریاضی، روش تدریس، علاقه، به‌یادسپاری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر