کاربرد الگوهای فعال تدریس در آموزش ریاضی دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1093-CNF |
نویسندگان |
مجید نقیه * عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان |
چکیده مقاله |
هدف از مقاله ی حاضر، معرفی سه الگو از الگوهای نوین تدریس است که در درس ریاضی کارایی و کاربرد دارد. در الگوی دریافت مفهوم، فراگیران به کمک مثال هایی که معلم می زند به مفهوم مورد نظر ریاضی می رسند. در الگوی قضاوت عملکرد فراگیران یک فعالیت عملی ریاضی را انجام می دهند، سپس معلم همان فعالیت را با روشنگری معیارهای آن ارائه می دهد تا در نهایت فراگیران فعالیت اولیه یکدیگر را بر اساس این معیارها قضاوت و نقد کنند. در الگوی بارش مغزی، تکتک فراگیران در خصوص مسالهای نظر میدهندو سپس نظرات پالایش میشود. برای انجام این پژوهش از روش تحلیلی- مفهومی استفاده شد. روش تحلیلی مفهومی برای تبیین بخشهایی از واقعیت براساس یک نظریه، الگو یا چارچوب استفاده میشود در این مقاله تلاش شده است تا در مورد هر یک از سه الگو، مراحل اجرا و یک نمونه کاربردی و پیشنهادی از هر الگو در درس ریاضی توضیح داده شود. |
کلیدواژه ها |
الگوهای فعال تدریس، دریافت مفهوم، قضاوتعملکرد، بارش مغزی |
وضعیت: پذیرفته شده |